Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOlstad, Tone M.
dc.contributor.authorBlix, Hulda
dc.date.accessioned2023-09-28T09:25:20Z
dc.date.available2023-09-28T09:25:20Z
dc.date.created2023-09-05T16:46:10Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.isbn978-82-8101-331-5
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3092635
dc.description.abstractRapporten beskriver undersøkelsen av et antall vinduer og en dør i Finnegårdens Sjøstue og Taske. Undersøkelsens formål var å finne ut hvordan resultatet av en fargeundersøkelse av vinduene og den ene døra i Tasken kunne bidra til beslutningen om behandling av vinduer og dører ved ferdigstilling av eksteriør og interiør i Sjøstuen og Tasken. På flertallet av vinduene i Sjøstuen var fargelag fjernet allerede i 1990-årene og det var ikke mulig å øke kunnskapen om disse vinduenes 1700-talls farger. Vinduene bevart mellom Tasken og Sjøstuen hadde så få fargelag at de på et tidspunkt må ha blitt renskrapt utvendig. Inne kan de ha blitt renskrapt, eller de har stått umalt i en lang periode. 1700-tallets farger ble funnet som opprinnelige farger på to vinduer i trappeløpet mot nord mellom 2. og 3.etasje. Vinduene er dokumentert i trappeløpet i 1880, men vi vet ikke hvor de har vært plassert før det. Funn av ådring på dør og vindu i første etasje i Tasken, styrker ideen om von der Lippes ønske om at materialene skulle stå, eller fremstå som, fremstå som, ubehandlet. Malingen illuderer det umalte treverket. Undersøkelsen bidrar til beslutning om behandling av vinduer og dører, og er avgjørende for valg av overflatebehandling på dører og vinduer i Taskens første etasje.en_US
dc.description.abstractThe report gives a description of the continued examination of the windows and one door in Finnegårdens Sjøstue and Taske. The aim of the examination was to find out how the result of an architectural paint research might contribute to the decision on how to treat windows and doors in the restored buildings. Alle the layers of paint was already in the 1990s removed from the main part of the windows in Sjøstuen, so there was no way we could add to the information on the 18th century paint on these windows. The windows between Tasken and Sjøstuen had few paintlayers kept. They must have been scarped down to the wood at some stage, - or had been without paint in the interior for a long time. The typical colours of the 18th century window were found on two windows on the north wall next to the staircase. The windows are documented on the place in the building in 1880, but we do not know were they have been placed earlier. The original use of wood imitating paint on the windows and the door in the ground floor in Tasken, strengthens von der Lippes idea of leaving the materials in the exterior untreated. The paint mimicks the untreated wood. The examination contributes to the decision on hoe to treat the windows and doors and is decisive for the choice of surfacetreatment on the windows and doors in the ground floor of Tasken.en_US
dc.language.isomisen_US
dc.publisherNorsk institutt for kulturminneforskningen_US
dc.relation.ispartofseriesNIKU Rapport;184/2023
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleFargeundersøkelse av utvalgte vinduer og dører i Sjøstuen og Tasken. Bf 248 Finnegården, Verdensarvstedet Bryggen i Bergen.en_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber42en_US
dc.identifier.cristin2172708
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal