Vestfoldbanen (Drammen) – Larvik, Nykirke – Barkåker, Fagrapport arkeologiske georadarundersøkelser. Dokumentnummer ICP-34-A-11161
Research report
Published version
Date
2017Metadata
Show full item recordCollections
- NIKU Oppdragsrapport [503]
- Publikasjoner fra CRIStin - NIKU [852]
Abstract
I forbindelse med Bane NORs utbygging av InterCity-nettet gjennom Vestfold, planlegges det dobbeltspor i området Nykirke-Barkåker i Vestfold Fylke. Den aktuelle strekningen starter ved utløpet av Holmestrandporten i nord, og kobles til eksisterende dobbeltspor som i dag går mellom Barkåker og Tønsberg. I henhold til Nasjonal transportplan skal dobbeltsporet Barkåker-Nykirke være ferdig utbygget innen 2024. Som en del av planleggingsprosessen har Vestfold Fylkeskommune ansvar for de arkeologiske registreringene i jernbanetraseen - en strekning på totalt 14 km. Det opprinnelige planområdet, som dannet grunnlag for planlegging av undersøkelsene, omfattet et areal på totalt 4,41 km2, hvorav ca. 1,05 km2 (105 ha) på dyrket mark og de resterende arealene i henholdsvis skog- og bebyggelsesområder. For å sikre en mest mulig effektiv kulturminneregistrering har Vestfold fylkeskommune, Kulturarv, besluttet å undersøke områder i dyrket mark ved hjelp av motorisert georadar. Resultatene fra radarundersøkelsene vil fungere som et tilleggsverktøy til den konvensjonelle kulturminneregistreringen i regi av fylkeskommunens arkeologer, og utføres av NIKU (Norsk Institutt for Kulturminneforskning) på oppdrag fra Bane NOR. Vestfoldbanen (Drammen) – Larvik, Nykirke – Barkåker, Fagrapport arkeologiske georadarundersøkelser. Dokumentnummer ICP-34-A-11161