Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFrøysaker, Tine
dc.coverage.spatialUrnesnb_NO
dc.date.accessioned2018-09-05T13:12:49Z
dc.date.available2018-09-05T13:12:49Z
dc.date.issued2003
dc.identifier.isbn82-8101-012-6
dc.identifier.issn1503-4895
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2561023
dc.description.abstractUrnes stavkirke fra 1100-tallet, en av Norges eldste trekirker, har stått på UNESCOs liste over verdens kulturog naturarv siden 1979. Kirkens bemalte kalvariegruppe av tre er plassert i skipet på korveggen, fra fem til syv meter over gulvet, og den er også fra 1100-tallet. Kalvariegruppen består av tre skulpturer, Maria, Kristus på korset og Johannes. Den er ikke bare Norges eldste, men også en av de eldste blant slike skulpturgrupper i Europa. Fremdeles er en del av de originale fargene bevart på skulpturenes forsider. Den kongekronte Kristusfiguren har aldri blitt overmalt. På baksidene av kors og sidefigurer er også en malt porfyrimitasjon fra 1100-tallet intakt. Konserveringsprosjektet har bestått av undersøkelser, dokumentasjon og behandling samt rådgiving for videre bevaring. Undersøkelser av originale farger har blant annet resultert i funn av isolasjonslag av blyhvitt og muligens et oljebindemiddel over krittlim-grunderingen, pigmentet lapis lazuli og imitasjonsforgylling av tinn med gul lasur, sannsynligvis en harpiks. Videre undersøkelser har vist at kors og sidefigurer Maria og Johannes fikk nye farger på 1200-tallet og at de senere bare har blitt behandlet med bivoksblandinger og noen få retusjer i slutten av 1950-årene. I løpet av de nær 40 år siden forrige behandling har kalvariegruppen fått nye skader, slik som oppskallinger og avskallinger i malinglag samt skader som følge av forurensninger som vanlig skitt, støv og fugleekskrementer, i tillegg til utilsiktet tjæresøl. Det ble også funnet noen få spor og rester etter treborende insekter, men ingen aktivitet fra slike kunne påvises. Dokumentasjonen har bestått av en rekke typer fotoopptak før, under og etter behandling samt virtuelle rekonstruksjoner i Adobe Photoshop av tidligere utseende. Behandlingen har i hovedsak bestått i å rense, konsolidere og fernissere malingoverflaten. Råd for fortsatt bevaring er å gi skulpturene beskyttelse mot fugleskitt og tjæresøl, etablering av regelmessige inspeksjoner ved konserveringspersonell, som eventuelt kan inkludere behandling på stedet, samt iverksetting av nødvendig forbedring av skulpturenes tilgjengelighet. Målgruppene for denne publikasjonen er Riksantikvaren (oppdragsgiver), Fortidsminneforeningen (kirkeeier), fremtidige kollegaer som skal foreta konservering samt relevante forsknings- og fagmiljøer.nb_NO
dc.description.sponsorshipRiksantikvarennb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorsk institutt for kulturminneforskningnb_NO
dc.relation.ispartofseriesNIKU Rapport;3
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectkonserveringnb_NO
dc.subjectkalvariegruppenb_NO
dc.subjectpolykrom treskulpturnb_NO
dc.subjectmiddelalder maleteknikknb_NO
dc.subjectromansk kirkekunstnb_NO
dc.subjectUrnes stavkirkenb_NO
dc.titleDen bemalte og forgylte kalvariegruppen fra 1100-tallet i Urnes stavkirke. Konservering 2001-2003.nb_NO
dc.typeResearch reportnb_NO
dc.rights.holderNorsk institutt for kutlurminneforskningnb_NO
dc.source.pagenumber89nb_NO
dc.relation.project21124000nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal