• Kulturhistorisk stedsanalyse (DIVE-analyse): Berger, Svelvik/Drammen kommune 

      Berg, Sveinung Krokann; Leden, Siv; Borge, Marianne; Furan, Nora Front (NIKU Oppdragsrapport;130/2020, Research report, 2021)
      I forbindelse med ny områderegulering for Berger har NIKU utarbeidet en kulturhistorisk stedsanalyse med bruk av DIVE-metoden. Medvirkning er utført ved gjestebud-modellen der 29 verter på Berger har samlet lokale innspill ...
    • Kulturhistorisk stedsanalyse (DIVE-analyse): Hønefoss 

      Borge, Marianne; Berg, Sveinung Krokann; Leden, Siv (NIKU Oppdragsrapport;93/2018, Research report, 2018)
      Analysen av Hønefoss er gjort med bruk av Riksantikvarens DIVE-metode for kulturhistorisk stedsanalyse. Analysen presenterer Hønefoss historiske utvikling fra hvordan naturgitte forhold skapte grunnlag for en byetablering ...
    • Kulturhistorisk stedsanalyse, klima-DIVE-analyse: Vestfossen, Øvre Eiker 

      Leden, Siv; Borge, Marianne; Granberg, Maja; Berg, Fredrik (NIKU Oppdragsrapport;9/2022, Research report, 2022)
      Gjennom en DIVE-analyse er Vestfossens kulturhistoriske karaktertrekk vurdert å være knyttet til elvelandskapet, gårdene, industrien og småbyen. Disse karaktertrekkene har dannet utgangspunkt for å vurdere verdier og ...
    • Nedre Abbediengen kulturmiljø. Nedre Abbediengen villakvarter - hageby fra 1924 

      Borge, Marianne (NIKU Oppdragsrapport;107/2016, Research report, 2016)
      NIKU har fått i oppdrag av Solon Eiendom å gjøre en kulturmiljøutredning for området knyttet til eiendommene Harbitzalleen 9-11 og Abbediengen 2-8. Solon Eiendom ønsker å bygge ut eiendommene og ønsker en vurdering av ...
    • Schibsteds trykkeri i Nydalen: Kulturhistorisk og arkitektonisk beskrivelse og vurdering 

      Borge, Marianne; Hvinden-Haug, Lars Jacob (NIKU Oppdragsrapport;126/2021, Research report, 2021)
      I forbindelse med at Schibsted har besluttet å flytte fra Nydalen, er det igangsatt en omregulering av området med formål boliger, næring og kultur. Schibsted trykkeri ble oppført i 1997 med ambisjon om å profilere selskapet ...