Konservering av epitafium fra Vågåkyrkja. Vågå kommune
Research report
Published version
View/ Open
Date
2021Metadata
Show full item recordCollections
- NIKU Oppdragsrapport [458]
- Publikasjoner fra CRIStin - NIKU [746]
Abstract
Vågåkyrkja har bevart mye av sitt 1600-talls interiør og inventar, deriblant et epitafium over Sofia Pedersdotter fra 1632. Peder Alfsen var på gjennomreise i Vågå på vei til Trondheim da datteren skal ha blitt syk og døde (Skrede 1963). I Trondheim fikk Alfsen laget et epitafium over datteren som ble sendt til Vågåkyrka. Epitafiet er skåret i tre og har et sentralmotiv malt med oljefarger på grundert panel. Treskjærerarbeidet på skulpturene og akantusdekoren er vakkert utført. Skriftfelt, skulpturer og korpus er malt med limfarger på hvit grundering. Det er uvisst hvem som utformet korpus, skulpturer og skiftfelt, men sentralmotivet skal ha blitt gjort av portrettmaler Johan Hansen i Trondheim. I 2018 ble inventaret i Vågåkyrkja tilstandsregistrert (NIKU Oppdragsrapport 72/2018), og det ble vurdert at epitafiet og middelalderkrusifikset hadde behov for behandling. Den 22. januar 2021 ble epitafiet demontert og fraktet til NIKUs konserveringsatelier for konservering. I forbindelse med innhentingen av krusifikset ble middelalderkrusifikset behandlet på stedet (se NIKU oppdragsrapport 90/2020). Da epitafiet ankom NIKUs atelier var det i dårlig tilstand. Det hadde avskallinger og løs maling på alle deler av skriftfelt, korpus og skulpturer. Maleriets tilstand var noe bedre. Hele epitafiet var dekket med et slør av grått smuss og støv. I perioden 21. januar – 25. november 2021 ble epitafiet konservert i NIKUs atelierer i Oslo. Epitafiet ble støvrenset, konsolidert og stabilisert, samt retusjert. Maleriet fernissrenset og re-fernissert. I tillegg ble konstruksjonen forsterket med beslag (fjærblekk) på baksiden. Denne rapporten beskriver epitafiets bevaringstilstand og behandlingene som ble foretatt.