dc.contributor.author | Kaun, Susanne | |
dc.coverage.spatial | Stange kommune, Hedmark fylke | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2019-02-02T11:18:51Z | |
dc.date.available | 2019-02-02T11:18:51Z | |
dc.date.issued | 2017-10 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2583584 | |
dc.description.abstract | Etter en befaring i 2013 ga NIKU behandlingsforslag for flere veggmalerier som er bevart i Atlungstad brenneri. I 2014 utførte NIKU nødvendige strakstiltak på veggmaleriene i brennerikjelleren. Det aktuelle prosjektet omfattet de gjenstående konserverings‐ og restaureringsarbeider på veggmaleriene i brennerikjeller og maltlager, samt dokumentasjon av dekorfragmenter i maltlageret og utarbeidelse av forslag for behandling og presentasjon av disse. Veggmaleriene i brennerikjeller hadde mange skader i malingslaget, og overflaten var veldig skitten. Behandlingen omfattet konsolidering av malingslag, pussreparasjoner, rensing av overflaten og retusjering av skader og flekker, samt at veggen rundt motivet ble malt på nytt. Veggmaleriet i maltlageret «Drank» var stedvis tildekket med overmalingsrester, og hele veggfeltet var preget av mørke renner som har trukket inn i overflaten. Maleriet hadde også en del skader i overflaten. Behandlingen omfattet finavdekninger, pussreparasjoner, rensing av overflaten og retusjering av skader og flekker. Veggen rundt motivet ble kalket for å dekke til de skjemmende rennene. Dekorfragmentene i maltlageret ble dokumentert med fotografier og beskrivelser. Til tross for fragmentarisk bevaringstilstand har dekorfragmente en historiefortellende verdi. NIKUs anbefalinger for videre tiltak og presentasjon omfattet finavdekninger i fire områder som kan stå fremme. De omliggende veggoverflatene kan males med maling som er brukt ellers i rommet, og NIKU anbefaler også å gjenskape den malte fotlisten i maltlageret. Videre anbefaler NIKU å male de i dag hvite veggflatene på brennerikjellerens sydvegg i samme maling og farge som er brukt i malerienes bakgrunn. NIKU mener at med dette vil maleriene integreres bedre i rommet, og veggmaleriene vil ikke fremstå som «utklipp» på veggen, slik situasjonen er i dag. | nb_NO |
dc.description.sponsorship | Atlungstad Brenneri | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Norsk institutt for kulturminneforskning | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | NIKU Oppdragsrapport;122/2017 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | 1950‐tallet | nb_NO |
dc.subject | seccomaleri | nb_NO |
dc.subject | kalkmaleri | nb_NO |
dc.subject | oljemaleri | nb_NO |
dc.subject | retusjering | nb_NO |
dc.subject | rensing | nb_NO |
dc.subject | konservering | nb_NO |
dc.subject | restaurering | nb_NO |
dc.subject | konsolidering | nb_NO |
dc.subject | kasein | nb_NO |
dc.subject | avdeling Konservering | nb_NO |
dc.title | Atlungstad Brenneri: Behandling av veggmaleriene samt dokumentasjon av dekorfragmenter. Stange kommune, Hedmark | nb_NO |
dc.type | Report | nb_NO |
dc.rights.holder | Norsk institutt for kulturminneforskning | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 33 | nb_NO |
dc.relation.project | 1021063 | nb_NO |